מאת: ד"ר רותי בן זאב
מהם הדברים שמעסיקים אותך במסגרת התפקיד ומה מהם את מעוניינת לקדם?
זו זכות גדולה, בעיני, להיות שותפה בעיצוב דמותו של מורה המחר, ללמד מתוך תשוקה ולעורר בתלמידים סקרנות. חלק משמעותי ביעדים שהצבתי לעצמי, הוא לקדם הוראה המשלבת כלים טכנולוגיים חדשניים אשר מאפשרים דברים שלא יכולנו לעשות בעבר.
מהם לדעתך האמצעים הטובים ביותר להצליח בתחום ההוראה?
ככל שהמורה ייתן לתלמידים להבנות בעצמם את הידע שלהם, ישאל שאלות המעוררות דיון וחשיבה, יערער על ההסכמות, ישהה את תשובתו וייתן עוד זמן לחשיבה כך הוא יעודד יצירתיות וגם הטמעה של תהליכי למידה אפקטיביים – לא בכדי נאמר כי מלאכת ההוראה היא יצירת אמנות.
אני מאמינה כי בעידן הדיגיטלי, מורה לא יכול להוביל תהליכי למידה ללא שילוב טכנולוגיה. ההוראה חייבת להיות רלוונטית ומחוברת לעולמם של הילדים ולכן עליו להתעדכן תדיר ולאמץ אסטרטגיות הוראה מגוונות.
מהי תכנית "שילוב אייפדים בהוראה " שאת מובילה?
כפועל יוצא של הבניית ידע ולמידה פעילה בה התלמיד אקטיבי, יוזם, יוצר ומשתף אני מובילה תכנית של הוראה ולמידה באמצעות אייפדים. לכל מורה ולכל סטודנט מכשיר קצה מסוג אייפד ובמהלך הלמידה הם משתמשים בעשרות אפליקציות ללמידה.
השימוש באפליקציות מאפשר לסטודנט ליצור תוכן, להבנות ידע ולשתף בקלות את תובנותיו ואנו עדים לכך כי ההבנה עצמה מעמיקה יותר.
כבעלת תואר ADE (Apple Distinguished Educator) אני בקשר תמידי עם חברי ADE ברחבי העולם ואנו משתפים אחד את השני באפליקציות חדשות. את הידע הזה אני שמחה לחלוק עם כל מי שמתעניין. אני רוצה לשתף אתכם בסרטון הדרכה שיצרתי לאפליקציה חמודה בשם tellagami guide:
זו אפליקציה פשוטה ומדליקה לשילוב בהוראה, כפתיח לשיעור, הסבר על תהליך לימודי, דמות החדה חידה… ועוד!!!. כמו כן, אתם מוזמנים להיכנס לדף שלי בפייסבוק ולהמשיך להתחדש.
מהם האתגרים בלהיות מורה משלב טכנולוגיה חדשנית?
נדרש אומץ רב להיות מורה קונסטרוקטיביסטי (הפועל על פי הבניית למידה המבוססת חקר/פרויקט) על אחת כמה וכמה להיות מורה המשלב טכנולוגיה חדישה.
הוראה בעזרת טכנולוגיה מחייבת תשתית טכנולוגית חזקה ואמינה והמורה צריך לדעת להשתמש בטכנולוגיה בקלות, לעיתים אף להתגבר על תקלות. מורה צריך לקחת צעד אחורה, לא להיות במרכז הכיתה ולאפשר לתלמידים לפעול וללמוד. לכאורה זה נשמע דבר קל, אך לא כך הדבר, החשש לאבד שליטה במהלך השיעור, חשש מרעש, מתלמידים שילכו “לאיבוד” ולא יקבלו מענה, מקושי לעקוב אחר הלמידה של התלמידים, כל אלו הם האתגרים להם אנו נותנים כלים להתמודדות.
איך לדעתך יראה בית הספר העתידי והאם אנחנו נערכים לכך?
הייתי רוצה שתלמידים יגיעו למרחבי למידה שיעוררו בהם סקרנות, רצון לשקוע כל כולם בלמידה. הישיבה האינסופית על כסא סותרת את הדרך בה אנו לומדים… אנו לומדים עם כל החושים שלנו והוראה צריכה לתת מענה למגוון סגנונות למידה. במכללת גורדון יצרנו מעין 'כיתת עתיד', מרחב למידה דינמי שמאפשר למידה חווייתית, חלל בו ניתן לשבת כיחידים, קבוצה ואף במליאה במרחב שמעוצב למטרה של שיתוף, ניתן לשדר מכל אמצעי קצה לכל אחד מהמסכים והוא כולל מדפסת תלת מימד. אני מזמינה אתכם לבקר בו. מצורף סרטון המדגים את הכיתה וצורת הלמידה הנעשית בה.
ואפשר אולי איזה טיפ קטן לאנשי החינוך המתחילים…
מתמחים ומורים חדשים שנכנסים למערכת החינוך, לעבודה עם צוות עמיתים, מנהל/ת ומפקח/ת, לרוב מנסים להתאים עצמם למצב הקיים. לכן הטיפ שלי אמנם קטן אבל הוא גדול מאוד….
מציעה לכם לגבש אני מאמין חינוכי, ליצור קשרי עבודה טובים, לשתף בדברים שאתם עושים ולשאוף לעשות שינוי. אם תחלמו – הכול אפשרי !!
ועוד….
אם ברצונכם לקרא עוד על שילוב אייפדים בהוראה, בבית ספר בו אין מבחנים והכיתות מחולקות לפי יכולות התלמידים (ולא על פי הגיל הכרונולוגי)
היכנסו – לפה